Flopbeleid kost mensenlevens • GroenLinks wil terug naar 120km/u
Het aantal verkeersdoden stijgt. In 2015 zijn 621 mensen omgekomen in het verkeer. Een jaar eerder vielen er nog 570 dodelijke verkeersslachtoffers. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek en Rijkswaterstaat.
Tv-programma EenVandaag meldt dat het aantal verkeersdoden op wegen waar 130 km per uur mag worden gereden is verdriedubbeld. De omstreden verhoging van de maximumsnelheid was een langgekoesterde wens van de VVD.
Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen heeft altijd beweerd dat verhoging van de maximumsnelheid niet ten koste zou gaan van de veiligheid. Daar wordt door experts opnieuw grote vraagtekens bij geplaatst.
Hoogleraar Bert van Wee van de TU Delft stelt dat de verhoging van de snelheid aantoonbaar heeft gezorgd voor meer dodelijke slachtoffers. Je moet je dan ook afvragen of de minister niet haar beleid moet aanpassen, aldus Van Wee.
De tijdswinst die 130 km per uur oplevert is miniem. GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren wil dat de maximumsnelheid wordt teruggebracht naar 120 km per uur. Zij vindt beschuldigt de VVD van het verkopen van lariekoek.
Video: Verkeersdoden op 130 km/u-snelwegen verdriedubbeld