Verkiezingscampagne Netanyahu verloopt ‘rampzalig’

Linkse partijen vormen ‘blokkeercoalitie’ om nieuwe termijn Netanyahu te voorkomen

In Israël is een korte maar intense verkiezingscampagne losgebarsten. De verkiezingen zijn vervroegd uitgeschreven omdat men het niet eens kon worden over bezuinigingen. Op 22 januari gaan de Israëliërs naar de stembus.

Premier Benjamin Netanyahu is koploper in de peilingen, maar zijn campagne kende een valse start. Volgens een poll verwacht ruim 80 procent van de Israëliërs dat Netanyahu voor een nieuwe termijn gekozen zal worden, maar peilingen wijzen ook uit dat hij van zijn huidige 42 zetels mogelijk tien zetels verliest in het 120 zetels tellende parlement.

The New York Times heeft een interessant artikel over de verkiezingscampagne in Israël, die tot nu toe erg flauw wordt genoemd. Netanyahu maakte verschillende strategische fouten, waaronder het bekritiseren van andere conservatieven. Een expert omschrijft Netanyahu’s campagne als ‘ergens tussen rampzalig en catastrofaal.’

Netanyahu fuseerde zijn Likud-partij met de ultranationalistische Yisrael Beiteinu. Populaire gematigde politici verlieten de partij en middenkiezers liepen weg. Tegelijkertijd viel hij zijn concurrenten op rechts aan. Aanvallen die als een boemerang terugkwamen.

Sommige van zijn partijleden klagen dat Netanyahu te stil en afwachtend is. Zijn recente uitspraken over nederzettingen zouden het Palestijnse conflict naar de voorgrond hebben geschoven, waardoor de dreiging van een nucleair Iran, een onderwerp waar Netanyahu sterker op is, naar de achtergrond is verdwenen.

Zijn enige verkiezingsboodschap lijkt te zijn: ‘voorkom dat links aan de macht komt’ en ‘vertrouw me.’ Omdat de campagne voor Netanyahu zo dramatisch verloopt is de Amerikaanse politieke consultant Arthur Finkelstein ingevlogen.

Finkelstein managede veel moeilijke conservatieve campagnes is de Verenigde Staten en Israël, waaronder de eerste campagne van Netanyahu in 1996, en hij drukt meteen een stempel op Netanyahu’s huidige herverkiezingscampagne.

De premier wordt neergezet als warm en vriendelijk. Zo werd een grote show gemaakt van Netanyahu in spijkerbroek op een campagne-evenement voor jonge professionals. Ook deed hij een persoonlijk tv-interview, zittend in het huis uit zijn jeugd, herinneringen ophalend over hoe hij er speelde en aardappelen roosterde met zijn broers.

Drie leiders van centrumlinkse partijen hebben in de tussentijd een ‘blokkeercoalitie’ gevormd. Hun doel: een nieuwe Netanyahu-termijn voorkomen. De Netanyahu-campagne probeert dat risico voor rechtse kiezers zwaar aan te zetten, om hen op die manier te weerhouden van het stemmen op een kleinere rechtse concurrent.

Toch zal een aanzienlijk aantal conservatieve kiezers deze keer niet voor de partij van Netanyahu kiezen, maar op een kleinere conservatieve partij stemmen.

Als Netanyahu herkozen wordt zal hij waarschijnlijk moeten werken met een relatief krappe meerderheid in het parlement, in plaats van een brede eenheidscoalitie die hem de vrijheid zou geven om daadkrachtig zijn politieke agenda uit te werken.

SP-Tweede Kamerlid Harry van Bommel volgt de Israëlische campagne ook. Hij benadrukt dat voor de meeste Israëliërs alledaagse onderwerpen als de kosten van levensonderhoud, onderwijs en zorg belangrijker zijn dan de veiligheidssituatie in de regio. ‘De Israëlische kiezer is een gewone kiezer, kennelijk’, aldus Van Bommel.

VIDEO: SP’er Van Bommel duidt de Israëlische verkiezingscampagne:

facebook share facebook share

1 Reacties // Reageer

One thought on “Verkiezingscampagne Netanyahu verloopt ‘rampzalig’

  1. Likoed Nederland

    In de peilingen is Likoed wat zetels kwijtgeraakt, maar het blijft verreweg de grootste partij en Netanjahoe de premierskandidaat die het grootste vertrouwen bij de bevolking heeft.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>