CDA’er De Rouwe als buikspreekpop van de Arriva-lobby?

Banden tussen Arriva en CDA zijn nauw • Prominente CDA’er lobbyist Arriva

Het wordt hoog tijd dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) Arriva en andere spoorvervoerders serieus gaat nemen als alternatief voor de Fyra. Dat zegt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. Diverse media melden het nieuwtje op basis van een ANP-bericht.

De Rouwe doet de oproep nadat Arriva aanbood te helpen met het oplossen van de problemen op het hogesnelheidsspoor tussen Amsterdam en Brussel. Een concrete oplossing heeft Arriva nog niet, maar het bedrijf wil met Mansveld om de tafel.

Het is frappant dat juist het CDA de vervoerder Arriva bij naam noemt. Er is geen sprake van directe belangenverstrengeling, maar de banden tussen prominente CDA’ers en Arriva blijken erg nauw. In hoeverre laat de fractie zich door die lobby beïnvloeden?

Voormalig CDA-Kamerlid Ger Koopmans (foto) is lid van de raad van commissarissen bij Arriva. Tot september vorig jaar zat hij in de Tweede Kamer, waar hij zich onder meer bezig hield met de portefeuille Verkeer en Waterstaat. De Rouwe’s voorganger dus.

Oud-minister Hans Hillen zat van 2007 tot 2010 in de raad van commissarissen bij Arriva. Joop Atsma was tijdens zijn Kamerlidmaatschap lid van de raad van advies bij Arriva. Een nevenfunctie waar hij destijds 10.000 euro voor ontving. Toen hij in het vorige kabinet staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu werd legde hij die bijbaan neer.

Sander de Rouwe is een nieuwe generatie CDA’er. Hij moet staan voor het frisse, nieuwe CDA. Op deze manier komt daar niets van terecht. Hij zou juist alles moeten doen om afstand te houden van de oude praktijken van vriendjespolitiek en lobbyistenmacht. Of kijkt snuggere Sander misschien al uit naar een leuk bijbaantje in de toekomst?

facebook share facebook share

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “CDA’er De Rouwe als buikspreekpop van de Arriva-lobby?

  1. Mar1eke

    Jammer dat in deze blog een probleem waar miljarden Euro’s worden weggegooid zonder consequenties voor het bedrijf dat daar de veroorzaker van is, wordt verkleind door iemand van het CDA af te kraken die daar juist eens goed over nadenkt.

    Hoe zit het met Ineke van Gent, Maarten Haverkamp, Jeroen Altingh von Geusau en nog veel meer. Nee, wees dan eerlijk. De heer de Rouwe doet zijn werk als volksvertegenwoordiger gewoon goed, alle opties bekijken. Want dat, en dat blijkt wel weer uit de reacties na het werkbezoek van de kamer van gisteren aan de Fyra, is meer dan nodig.

      /   Reply  / 
  2. Cees

    Héél opmerkelijk. Toen hier in het noorden een paar jaar geleden nieuwe treinen van Arriva ging rijden was het een puinhoop, een soort mini-Fyra. Treinen die niet reden, passagiers die op het perron voorbij werden gereden of anders in de overvolle trein flauwvielen, een machinist die de passagiers verzocht de tussendeur naar zijn cabine in te trappen omdat hij die niet open kon krijgen.
    Directeur Hettinga toonde zich verrast over de geweldige toeloop van passagiers, nota bene nadat hij een aantal parallelle buslijnen had opgeheven.
    Ook toen al werd er gemompeld over de goede contacten tussen Arriva en de toenmalige Groningse CDA-gedeputeerde.
    De hemel verhoede dat Arriva de Fyra-problemen gaat ‘oplossen’.

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>